Wednesday, 23 September 2009

Hari Hari Raya

First Eid

Raya 20091

Selamat Hari Raya kawan - kawan!

As usual , early in the morning of first eid , all muslim are going to the mosque tuk sembahyang raya. Tak ketinggalan jugak dengan my family. Pagi - pagi raya tu , untuk pertama kalinya aku ikut family aku pegi sembahyang raya.What a shame. First time ohhh.Blushing
On the first eid tu , my family decided pegi sembahyang kat masjid Putrajaya. Gila best. Suasana kat situ aman je walaupon dikerumuni ramai orang yang datang untuk sembahyang raya.
Yang sangat peliknye , ramai gila pendatang asing yang datang tuk sembahyang kat situ. Banyak gila bus - bus yang telah disediakan untuk bawak warga - warga asing tu sembahyang kat Putrajaya. Bak kata my granny " Dah macam kat Mekah".

Lepas sembahyang tu , kitorang ambil peluang tuk bergambar. Untuk dibuat kenangan and tuk post kat blog jugak
Tak semua family aku yang join sembahyang raya ni. Yang join just my father , me , my granny and my uncle.

Raya 20092

Well pagi raya macam biasala perkara wajib yang akan dibuat ialah sesi bersalam - salaman and bermaaf - maafan kan? And sesi bergambar. So ni la antara gambar yang menjadi kesukaanku untuk tempek kat blog ni. Gambar my parents , my granny , my uncle and my cousin yang sengal Big Grin.


On the first raya tu , my family tak g mana - mana pon. Kitorang just melawat kubur arwah my granfather je. So selebihnya just stay kat umah my granny. A bit bosan gak la. Nasib baik la laptop and Mp5 menjadi teman yang setia untukku Batting Eyelashes




My lappy and mp5

....................................................................................................

Second Eid

Raya 20093

On the second eid , around 1.30 pm , we all bertolak ke rumah my aunt kat Hulu Yam. Second eid ni tak la bosan sangat sebab akhirnye dapat pon berjalan - jalan. This time agak best sebab malam raya kedua tu family kitorang decided nak wat barbeque kat luar rumah. Best ohhh Batting Eyelashes
Aktiviti ni boleh dikatakan aktiviti wajib family kitorang setiap kali kehadiran raya. Bagi aku aktiviti macam ni dapat merapatkan lagi hubungan kekeluargaan antara kitorang. Agak meriah la jugak malam tu.

......................................................................................................

Third Eid

Raya ketiga pulak , lepas bertolak dari rumah my aunt kat Hulu Yam tu , kitorang ke Kerling pulak yang tidak jauh dari rumah my aunt tu. This time I dunno rumah sape. Aku juz ikut je. Sebab dah alang - alang dekat tu singgah je la kan. Kalau tak silap , Kerling ni kawasan
orang - orang berbangsa Jawa. Betul ke er? Sebab rumah yang kitorang pegi tu dorang orang Jawa. So kalo dah namaye orang Jawa tu , menu wajib mestilah mee jawa kan. Kitorang dihidangkan dengan mee jawa. Agak sedap gak la. And cousin aku cakap masakan orang Jawa ni sedap - sedap. Aku rasa betul la sebab mee yang aku makan tu sedap gila. Berbeza rasanya dengan mee - mee yang biasa aku makan.

....................................................................................................

Petang ni pulak sempena raya keempat aku akan bertolak ke Negeri sembilan , rumah my uncle. Esk balik Kl semula. So tunggu la next story dari aku sempena raya ni ok. Big Grin

......................................................................................................

Going to Negeri Sembilan!!

......................................................................................................



0 comments:

Post a Comment